Wednesday, December 06, 2006

BAIK BURUK DEMOKRASI


Abraham Lincoln ketika menegaskan prinsip-prinsip negara demokrasi menyatakan 'government of the people, by the people and for the people'(kerajan rakyat, oleh rakyat untuk rakyat). Namun, senario dunia pada hari ini menyaksikan tafsiran demokrasi yang diamalkan adalah 'governemnt off the people(kerajaan yang terkeluar dari landasan kedaulatan rakyat), buy the people(politik wang) and force the people(zalim dan khianat pada rakyat sama ada melalui draconian law ataupun salahgunaka kuasa.

Ahli fikir Inggeris menyatakan 'Terdapat pelbagai jenis tafsiran dan makna demokrasi sehinggakan setiap orang melacurkan istilah demokrasi untuk kepentingan dirinya'.

J.J Rosseou, ahli falsafah Perancis berkata 'man is born free, however he is everywhere in chains'.

Ayat suci Allah mengingatkan umat manusia 'Hendaklah ada satu golongan dari kamu yang berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran,. Kehebatan kalam Allah s.w.t diperkukuhkan lagi dengan wahyu berikut "Dan urusan antara kamu hendaklah dimusyawarahkan diantara kamu'.

' Dan berpegang teguhlah kamu dengan tali Allah(yakni Al-Quran dan Sunnah Rasullulah s.a.w) dan jangan kamu berpecah belah". Diingatkan kepada umat manusi a lagi "Telah berlaku kerosakan di daratan mahupun dilautan akibat perbuatan tangan-tangan manusia(pemimpin) sendiri. Semoga yang demikian itu menjadi peringatan kepada mereka agar kembali mengingati Allah.

Renung-renungkanlah. Islam cukup hebat, menyediakan peraturan dan tatacara bernegara paling lengkap dan sempurna, cuma kejahilan sikap sombong manusia menyebabkan negara yang ditadbir kucar-kacir, rakyatnya gelisah, kekayaan negara dirompak pemimpin dan masyarakatnya terus menerus dizalimi.

No comments: