Wednesday, February 07, 2007

DEBAT EMOSI


Kita sering kali terlibat dalam perbincangan, diskusi, yang akhirnya membawa kepada perdebatan tentang sesuatu isu atau perkara.Lazimnya, setiap pihak akan menyatakan pandangan dan pendirian masing-masing. Akan tetapi apakah tujuan debat atau perbincangan itu diadakan, adakah bermatlamat :
1) Untuk membuktikan siapa yang lebih hebat bercakap
2) Menyakiti hati orang lain
3) Menunjuk-nunjuk ilmu atau pengetahuan yang kita ada
4) Sekadar menyampuk
5) Atau ruang untuk mengaib dan memperlekahkan orang lain

Akibat kerana lima matlamat di atas yang menyebabkan banyak dari debat, perbahasan atau musyawarah tidak berakhir dengan jayanya.

Gagal merumuskan persetujuan bersama, tidak mampu memuktamadkan keputusan yang boleh dijadikan panduan untuk tindakan. Natijahnya, sesuatu isu, perkara akan terus diperkatakan, seronok didebatkan tanpapun ada kaedah penyelesaian yang terbaik. Inilah kelemahan sebahagian besar dari sikap masyarakat kita. Perdebatan tidak mampu diolah menjadi satu 'grand design' yang rapi lagi terperinci untuk menjayakan sesuatu.

Perdebatan gagal mengkayakan pemikiran individu dengan maklumat baru. Perdebatan gagal membentuk sikap sabar, tenang dan kematangan diri. Perdebatan juga gagal menajamkan pemikiran dan membentuk sifat yang lebih matang dan terbuka untuk menerima perbezaan pandangan dan pendapat. Sebaliknya kita makin menjadi lebih ego, emosi dan cukup sensitif. Inilah bahana apabila suatu proses yang sebenarnya baik disalahgunakan untuk tujuan yang kurang baik.

No comments: