Wednesday, March 28, 2007

AHLI NUJUM POLITIK




Demam pilihanraya yang berlarutan, bermula dengan di Batu Talam, dituruti Machap paad 3 April nanti. Di tambah dengan teka teki pilihanraya Umum yang dijangka diadakan antara November 2007- Mac 2008 mewujudkan implikasi pelbagai. Kesan segeranya muncullah golongan pelobi, sibuklah peranan pelbagai agensi, akan berkerumunlah wakil rakyat atau ADUN sedia ada dalam majlis rasmi yang di hadiri oleh pembesar negara.

Seperkara yang menarik, dalam tempoh getir ini muncul pula sekelompok golongan yang menggelarkan diri mereka kononya sebagai penganalisa politik. Dengan sedikit pengetahuan, bacaan buku-buku politik picisan, tanpa pendidikan dan pengalaman formal sama aad secara langsung atau tidak, golongan ini ibarat ahli nujum moden. Malangnya analisa mereka itu cetek, meloyakan malah menghina kredibiliti penganalisa tulen lagi sebenar.

Inilah masalah asas apabila golongan bukan ahli dan pakar bercakap sesuatu sekadar untuk keuntungan sedikit atau kerana mahu diri mereka dikenali. Kesannya, pimpinan akan 'mislead', maklumat benar dipesongkan, langsung mempengaruhi tindakan dan gerakerja seluruh organisasi. Kegilaan penganalisis tiruan ini makin menjadi-jadi dan yang paling merbahaya apabila golongan ini dikatakan boleh mempengaruhi pucuk pimpinan dalam menentukan sama ada individu berkenaan boleh dipilih sebagai calon atau tidak. Inilah profesion bentuk baru yang diolah hasil pengalaman lama, ibarat penjual ubat di kaki lima Chow Kit, Jalan Masjid India atau Pekan Rabu, berbekalkan modal air liur, ungkapan yang hebat-hebat, slogan yang memukau mereka inilah yang akhirnya menjahanamkan tradisi ilmu, dan keluhuran bidang kajian politik.

No comments: