Tuesday, June 19, 2007

JENAYAH DAN KRISIS MORAL: APA MAKNANYA?

Apabila terlihat perlakuan cabul ke atas pelajar perempuan oleh anak-anak yang beruniform sekolah, saya lantas berpesepsi, apakah ini satu lagi mercu tanda kemajuan? Bagaimana dengan transaksi seks yang boleh diperolehi secara terbuka dibeberapa buah bandaraya besar seperti Kuala Lumpur, Johor Bharu, Georgetown malah menganjur ke pekan-pekan kecil seluruh negara?. Bagaimana pula dengan jenayah indeks yang di Kuala Lumpur sahaja mencatatkan peningkatan 42% sepanjang tempoh 6 bulan pertama 2007. Apa pula pandangan anda apabila mendapati kegilaan meminum air daun ketum sudah merebak ke sekolah-sekolah di Kedah dan negeri-negeri utara. Tidak terhitung lagi kebejatan moral akibat perlakuan Mat Rempit dengan pelbagai aksi Gemilang mereka yang mengharu birukan masyarakat?.
Bagaimana pula dengan gejala pembunuhan kejam, ala KGB dan Mossad atau menyamai ceritera di Hollywood, sehingakan mangsa dirogol, dibakar dan ada yang diletupkan?. Selamat dan sejahterakah bumi Malaysia?. Kenapa tahap kes rompakan mencuri sampai pada tahap kedai menjual pre-paid pun dicerobohi. Jika dahulunya kecurian dalam pengertian umum hanya melibatkan ;premis kedai mas ataupun bank.
Apa sebenarnya yang boleh kita cerap dari segala fenomena yang galak berlaku di negara kita ini.? Petanda tamadun ini makin hancur, kemodenan yang tidak terencana, bala dari Allah s.w.t, jurang ekonomi yang makin melebar atau masyarakat Malasyia sendiri yang sudah terlencong adab budaya serta pekerti moralnya?. Sama-samalah kita merenung dan berfikir serta mencari pendekatan dan tindakan sesuai dengan menyelamatkan anak bangsa dan negara ini. Sejahtera Malaysia!

No comments: