Monday, June 04, 2007

POLITIK IMBUHAN DAN KEUNGGULAN BN


DEB,(strategi politik imbuhan dan pembangunan) dalam apa jua keadaan sekalipun yang telah dilancarkan pada tahun 1970, haruslah dilihat sebagai mekanisme yang telah membantu melonjakkan mobiliti sosial bangsa Melayu sebagai golongan klas menengah yang baru. Disamping turut memanfaatkan bukan Melayu dan rakyat Malaysia umumnya dalam pelbagai bidang.
Sebab itu, dominasi BN sepanjang sejarah bermula Pilihanraya MPP 1955, membawa kepada Pilihanraya Umum pertama 1959 hinggalah penguasaanya dalam PRU ke-11 2004, ada kaitan dengan tiga faktor:
a) Keupayaan memberi dan menyediakan 'basic neccesity of life' yang diperlukan oleh masyarakat, dalam bentuk jaminan pekerjaan, kediaman, keselamatan dan kehendak asas hasil sumber modal yang banyak dimilikinya.
b) Kemampuan bersikap pragmatik, bukannya dogmatik untuk menyelaras kehendak masyarakat berbilang kaum. Dalam politik diterjemahkan konsep muafakat dan politik kongsi kuasa, dalam ekonomi adanya kesalingan antara pimpinan politik Melayu dan pengusaha bukan Melayu.
c). Kelebihan dari sudut memahami, mengerti apa makna politik sebenarnya. Sebab itu segala daya upaya usaha BN adalah bertujuan untuk mempertingkat, mengekal dan mendapatkan kuasa politik dengan apa juga cara. Ini berbanding dengan parti pembangkang misalnya PAS yang lebih mirip badan dakwah, DAP lebih terarah sebagai badan sosial, dan PKR lebih terhadap gerakan masa.
d) BN mengerti dan tahu apa yang dimahukan rakyat, bagaimana mahu membelai perasaan pengundi, apa kaedah untuk menanam ketaatan pengundi kepada mereka, bagaimana strategi terbaik untuk mengikat dan meningkatkan sokongan pengundi kepada mereka, sebaliknya pembangkang lebih gemar mencari kesalahan pihak lain untuk menutup kegagalan mereka mendekati dan meraih sokongan pengundi.
Atas terma dan prinsip-prinsip asas ini .politik imbuhan' 'politik pembangunan' sekali lagi akan menjadi senjata yang bakal membuktikan penguasaan dan keunggulan BN dalam PRU ke-12 nanti.

No comments: