Thursday, June 21, 2007

TEKA-TEKI TARIKH PILIHANRAYA

Telahan paling popular kebelakangan ini adalah tarikh Pilihanraya?. Bilakah bakal diadakan?. Umumnya ramai menyatakan tarikh antara November 2007 dan Mac 2008 sebagai tarikh terbaik.
Kenapa pilihanraya umum di Malaysia menjadi bualan dan topik paling popular?.
Semenjak Merdeka, sudah 11 kali Pilihanraya Umum di adakan. Pilihanraya juga menjadikan SPR sebagai badan yang sentiasa menjadi mangsa kritikan, sedangkan kuasa SPR kesemuanya ditentukan oleh Perlembagaan Persekutuan, secara jelas dalam Artikel 118 dan Artikel 119. Kuasa minimun SPR hanyalah berkaitan pengendalian penamaan calon, hari pengundian, pengiraan undi dan pengumuman kemenangan. Inilah yang tidak difahami oleh ramai ahli dan pimpinan politik yang berjumlah 35 buah parti di Malaysia(Gabungan BN 14 komponen parti),. Apapun keputusannya, pilihanraya kali ini menjanjikan sesuatu yang menarik. Mampukah pakatan pembangkang menambahkan kerusi di Parlimen di DUN?. Dapatkan DAP menguasai Pulau Pinang, dan Kelantan dipertahankan PAS?.
Apa yang pasti, dan jaminan yang hakiki legasi BN sebagai kerajaan memerintah akan terus bersambungan selepas Pilihanraya Umum ke 12 sama ada di adakan pada November 2007 ataupun Mac 2008.

No comments: