Tuesday, May 15, 2007

KIAMAT ITU PASTI...

Salah satu perkara yang terkandung di dalam Rukun Iman adalah Percaya Kepada Hari Akhirat. Kiamat adalah janji Allah. Kiamat itu pasti. Kiamat adalah hari pembalasan untuk menghitung amal baik buruk sekelian makhluk Allah.

Semenjak diutuskan Rasul terakhir Nabi Muhammad s.a.w, telah diperlihatkan tanda-tanda berlakunya kiamat. Petanda kecil atau besar semuanya sudah berlaku. Sebagai peringatan kepada sekelian umat manusia agar sentiasa patuh dan taat pada perintah Allah dan Rasulnya.

Namun, peringatan serta tanda-tanda itu tidaklah pernah dihiraukan malah dipandang sinis kadangkalanya. Sudah berlaku tanda kiamat seperti diisyaratkan oleh Rasullululah s.a.w, misalnya banyaknya berlaku penzinaan, orang yang khianat diberi amanah, sedang orang yang jujur diabaikan.

Penipuan menjadi kelaziman, rasuah berleluasa, gempa-bumi di sana-sini. Orang yang diangkat sebagai pemimpin adalah orang yang rosak akhlaknya, sedang orang yang baik makin dipinggirkan. Agama dan ulamanya diperlekehkan, agama dijadikan alat jual beli dan perdagangan, hamba melahirkan tuannya, arak diminum secara berleluasa, pesta hiburan menjadi-jadi, dan pemimpin sibuk mengumpulkan harta tanpa pedulikan nasib rakyat dan orang yang dipimpinnya.

Inilah tanda-tanda jelas yang sudah ada, ditambah dengan meluasnya peperangan di sana-sini, sesuangguhnya Kiamat itu Pasti, Perhimpunan di Mahsyar itu pasti, hitungan baik buruk di atas neraca Timbangan itu pasti, perjalanan melalui Titian Siratul Mustaqim itu pasti, syurga dan neraka itu adalah pasti, bertemu Rasul dan Allah itu adalah pasti.

Persoalannya sudah pastikan kita tentang cara hidup diurus tadbir, pastikah kita dengan amal kebaikan kita?, pastikah kita dnegan niat dan iqtiqad kita?, pastikah kita dengan hubungan sesama manusia?, pastikah kita tentang solat, puasa. zakat, haji dan sedeqah kita?, pastikah kita hati budi kita?, pastikah kita tentang layanan baik kepada dua ibu bapa kita?, semuanya harus dipastikan, kerana KIAMAT ITU ADALAH PASTI, dan JANJI ALLAH ITU PASTI, benar-benar akan berlaku, hari yang tiada ada penyesalannya nanti, hari yang tiada siapa pun mampu membantu kita, yang berperanan pada hari itu adalah amalan baik-buruk kita.

1 comment:

enggar_saka_ganteng said...

trimakasih telah menceritakan kiamat,sehingga iman kami bertambah.