Tuesday, January 16, 2007

HARTA DAN RIBA


Daripada Abu Hurairah r.a., Rasullullah s.a.w. bersabda "Akan datang suatu zaman seseorang tidak mempedulikan lagi dari mana ia mendapatkan harta, apakah dari sumber yang halal atau haram" (Hadis Riwayat Nasaai).

Daripada Abu Hurairah r.a,, berkata Rasullulah s.a.w bersabda "Akan tiba suatu zaman, tidak ada seorang juga pun terkecuali dari terlibat dalam memakan harta riba. Kalaupun ia tidak memakan secara langsung, ia akan terkena juga debu-debunya"(Hadis Riwayat Ibnu Majah).

Justeru itu fikirkanlah, harta , kekayaan, wang ringgit hanyalah alat perantaran untuk memudahkan kehidupan, bukannya matlamat. Harta , wang ringgit dan kekayaan perlulah diperolehi secara yang halal, bukan dengan jalan menipu, rasuah dan riba. Harta kekayaan sepatutnya digunakan untuk membantu memperkembangkan syiar dan syariat agama sepertimana suri teladan yang ditunjukkan oleh jutawan Islam Saidina Uthman Ibni Affan r.a. dan Abdul Rahman ibni Auf. Harta kekayaan wajar dibelanjakan untuk fakir miskin, kaum keluarga, anak yatim, dikeluarkan zakat, sedekah dan amal jariah bukannya untuk tujuan bermegah-megah.

Harta kekayaan, wang ringgit untuk membolehkan kita mencukupkan keperluan hidup agar dengannya kita tidak punyai alasan atau berasa tertekan sehingga tidak mahu mengingati dan beribadat kepada Allah s.w.t. Sebab itu umat Islam tidak boleh miskin, sebab itu Islam menggalakkan umatnya bekerja kuat, Allah s.w.t amat membenci orang yang malas bekerja. Namun dalam usaha bekerja kuat, berusaha jangan sampai menipu, mengambil hak orang lain dan memperdaya rakan, sahabat handai dan taulan.

Tassawur Islam cukup murni dan Indah. Islam bertujuan mendisplinkan perilaku kita mengharmonikan hidup kita, biar seimbang, jangan dicari kekayaan sehingga lalai kepada Allah s.w.t, dibolehkan mencari sebanyak mungkin, namun dalam masa yang sama jangan lupa hak dari sebahagian harta berkenaan yang wajib dikhususkan untuk nafkah keluarga, sanak saudara, anak yatim, golongan miskin dan zakat serta sedekah. Inilah kehebatan Islam, inilah teladan terbaik yang dibawa junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. "Sesungguhnya engkau(yakni Muhammad) mempunyai akhlak yang sungguh mulia.

Justeru itu marilah kita jauhkan riba, rasuah dan janganlah kita menggunakan kuasa atau kesempatan yang ada pada diri untuk memunggah kekayaan negara dengan cara yang salah dan tidak beretika.

No comments: