Wednesday, January 17, 2007

MASJID:FUNGSI DAN PERANAN


Dari Anas bin Malik r.a., bahawasanya Rasullullah s.a.w bersabda, "Tidak berlaku hari kiamat, sehingga umat ku bermegah-megah dengan binaan masjid"(Hadis Riwayat Abu Daud).

Masjid adalah rumah Allah s.w.t. Mengimarahkan masjid, adalah ibadah. Di masjid dengan amalan sembahyang berjemaah, darjat pahalanya diangkat 27 kali ganda berbanding solat secara individu.


Masjid, adalah medium untuk mensucikan diri, tempat tarbiyah terbaik, latihan jiwa, untuk tujuan zikir bagi mendekatkan diri dengan Allah s.w.t. Di zaman Rasullullah s.a.w, masjid bukan sekadar tempat para sahabat berkumpul berjemaah. Masjid adalah pusat pentadbiran, pusat sosialisasi masyarakat, pusat kegiatan ekonomi, muamalat, pusat kaunseling, tempat terbaik untuk mempupuk ukhwah dan semangat ummah bagi melahirkan esprit de corps. Masjid pada zaman awal era Islam hanyalah berbumbungkan pelepah tamar, dibina pada kadar yang paling asas, tetapi pengisiannya hebat.


Jiwa pejuang seperti Ali Abi Thalib, Umar Al-Khattab, Ubaidah Al-Jarrah, Saad Abi Waqas dilahirkan di Masjid. Bezanya kini, masjid begitu hebat, tersergam indah, ribuan masjid didirikan, hiasan dalamannya dengan permaidani. sistem audio begitu hebat, tetapi azan yang dikumandangkan oleh muazin gagal menyaingi kehebatan, kelunakan suara original penghuni syurga Bilal Rabaah. Masjid era moden seolah-olah binaan ritual, dikunjungi sekali sekala, oleh golongan pencen dan sudah berusia. Diimarahkan dengan begitu hebat pada minggu pertama awal Ramadhan, dilauti apabila sembahyang sunat Aidilfitri dan Aidiladha.
Masjid juga sudah menjadi tempat bertekak untuk menyatakan siapa lebih Islam, sehingga persoalan dua imam timbul. Masjid sepi, dikunci setelah selesai sembahyang fardhu. Masjid kurang berdaya saing dalam menganjurkan aktiviti setempat, apa tidaknya, imam sendiri tinggal di mukim atau daerah lain, kadangkala hanya menjadi imam de facto, sedangkan beliau sendiri gagal hadir untuk mengimamkan sembahyang fardhu berjemaah. Kembalikan kehebatan peranan dan institusi masjid, agar watak-watak hebat, pejuang Islam sebenar muncul hasil tarbiyah, asuhan dan didikan dari institusi masjid ini.

No comments: