Tuesday, January 23, 2007

PENULIS, MENULIS DAN TERTULIS


Penulis adalah termasuk dalam kategori seniman. Mereka punyai jiwa yang sensitif, deria rasa yang tinggi, gaya bahasa yang memukau, pemikiran yang holistik selain sosialisasi yang tinggi. Penulis merakamkan kejadian, peristiwa, cetusan hati nuraninya, kisah silam, suka duka, pahit getir yang ditempuhi.

Penulis dianugerahkan bakat istimewa dari Allah s.w.t untuk menyatakan aspirasi, kehendak dan menukilkan realiti sosio-politik masyarakat. Penulis menulis untuk melapor, menyelidiki, mengusulkan penyelesaian, membentangkan kebenaran, mencungkil kebenaran. Ada pelbagai motif bagi penulis bergantung pada niat dan cara tindakannya. Ada yang menulis kerana minat, ada yang menulis kerana diupah. Golongan ini dipanggil 'ghost writer'. Ada juga yang menulis kerana mahu menyatakan sesuatu, meyedarkan orang lain, menindoktrinasikan pemikiran manusia seperti tulisan Hitler dalam Mein Kamp dan Karl Marx dalam karya agungnya 'Communist Manifesto'.

Ada yang menulis kerana mengharapkan upah, ganjaran, pangkat dan imbuhan. Ada yang menulis kerana tugas sebagai penulis, Ada yang menulis akibat tuntutan syarat, dan kehendak sistem misalnya pelajar Ph.D dan sarjana. Ada yang menulis untuk ditinggalkan rakaman kenangannya pada waris. Ada pula menulis kerana kecewa, respon kepada persekitaran yang tidak memihak kepadanya. Walau apa jua motif segalanya ditentukan oleh niat, misi dan penakulan yang dibuat. Namun satu hakikat, tidak semua layak digelar penulis, meskipun ramai yang boleh menulis. Penulis memerlukan bakat semulajadi, pengalaman luas, latihan berterusan dan jika sudah tertulis bahawa kita akan diangkat sebagai penulis tersohor, pengkarya hebat, maka apa yang kita tulis akan dihargai, dihormati dan diberi pengiktirafan yang sewajarnya. Apa yang penting , masyarakat beroleh manfaat dari apa yang ditulis oleh seorang penulis.

No comments: