Thursday, January 18, 2007

MENIPU, BERBOHONG:TRADISI, KEBIASAAN ATAU SATU PEMBUDAYAAN?



50 tahun merdeka, masih merupakan satu tempoh singkat dalam usaha membangunkan sebuah komuniti politik yang matang. Justeru itu tren, penipuan, elemen propaganda melampau, aksi lakonan yang dibuat-buat, konspirasi, jatuh-menjatuh, fitnah-menfitnah, surat layang, khabar angin dan spekulasi yang direncana dalam pelbagai cara, sudah menjadi semacam satu kemestian dalam budaya organisasi, politik, mahupun hubungan dalam institusi keluarga .

Ada istilah bohong sunat, wajib bohong kerana terpaksa, menipu kerana mahu hidup dan sebagainya. Hakikatnya, niat tidak boleh menghalalkan cara. Penipuan tetap satu penipuan, suatu kepincangan moral dan jenayah akhlak yang boleh memusnahkan sistem sosial masyarakat. Seorang pemimpin yang berhemah dan berintegriti akan sentiasa memegang pada janjinya. Mentuntaskan segala aspirasi rakyat, sama ada yang diikrarkan dalam kempen pilihanraya mahupun dalam penyataan dasar-dasar pembangunan.

Seorang anak, harus akur bahawa menipu ibu bapa adalah satu kezaliman yang nyata, yang pada akhirnya akan menjerumuskan si anak kelembah kehancuran. Seorang pekeja yang seringkali mengambil sijil sakit walaupun sebenarnya tidak sakit dianggap sebagai melakukan kecurangan amanah, kerana gaji yang diperolehinya tentulah hasil haram yang tidak ada barakahnya. Pelajar universiti yang mempalagiat esei senior juga melakukan satu kemunafikan tindakan, kerana gred A yang jikapun diperolehi tentulah satu penyelewengan etika, jika dibiarkan berterusan maka graduan tadi akan menjadikannya satu pembudayaan dengan melakukan rasuah mahupun salahguna kuasa apabila berjawatan tinggi satu hari nanti.

Demikianlah adanya,

Menipu, berbohong sudah menjadi resam, makanan lazat bagi setiap insan. Ada yang menipu sebagai satu kerjaya mahupun profesion misalnya golongan yang dikenali sebagai broker. Sama ada broker politik, broker tanah, atau broker saham. Ada juga yang menipu dengan gaya yang penuh profesional, berselindung disebalik imej tertentu yang dilihat hebat,anggun dan berhemah namun sebaliknya punyai maksud dan agenda tersendiri.

Ada yang mempunyai kemahiran khusus, seni dan kepakaran tersendiri apabila melakukan kerja-kerja menipu ini. Persoalannya, apakah kerja menipu sudah menjadi satu tradisi yang diwarisi? Apakah sudah menjalar membentuk satu budaya dominan dalam kerangka hidup masyarakat?, ataupun menipu merupakan lumrah yang tidak boleh dielakkan untuk tujuan hidup?. Apapun hakikatnya menipu, berbohog adalah satu dosa. Menipu dan berbohong merupakan kecurangan moral yang punyai kesan yang panjang. Menipu dan berbohong juga bakal merosakkan pemikiran umat, meruntuh serta menghakis maruah serta wibawa masyarakat selain mampu mendorong kacau bilau dalam kehidupan.

No comments: