Monday, January 08, 2007

PILIHANRAYA DATANG LAGI

Tirai 2007, selain bencana banjir yang kini mula menjengah kenegeriku di Kedah dan seperti biasa di Kelantan, tahun yang bagi kalendar Cina adalah 'tahun khinzir', RAKYAT Malaysia khususnya di Batu Talam, Raub, bakal menerima durian runtuh. Apa tidaknya mulai 16-28 Januari ini, maka segala pembesar, pemimpin negara dari seluruh pelusuk Malaysia akan mendekati, membelai dan berbondong-bondong membawa lampu ajaib untuk menunaikan apa jua kehendak dan permintaan lebih 10,000 pengundi. Tujuannya hanya satu to increase and preserve political power. To win by-election through whatever means.

Lalu konsep dan pendekatan Machieavalli, 'the ends justifies the means' akan berleluasa. Sebab itu, saya menolak pandangan Tun Mahathir bahawa pilhanraya kecil ini adalah medan untuk menguji mood rakyat yang dilihat kurang baik tidak seperti tahun 2004 dahulu. Pilihanraya bukanlah soal mood, pilihanraya adalah tentang ;situasi semasa', pihak mana yang mampu menawan hati pengundi semasa kempen dijalankan, mampu mempersembahkan isu dalam bentuk yang menarik perhatian dan mampu menghamburkan segala bentuk kebendaan, maka parti berkenaanlah akan dipilih. Malaysia dan rakyatnya belumlah mencapai satu tahap pemikiran dan sosiopolitik yang matang.

Sebagai contoh personaliti, karisma, personal komunikasi dan sahsiah dan tingkat keilmuan serta visi kepimpinan jarang diambil kira oleh pengundi sebelum memilih. Apa yang mustahak bagi segelintir pengundi, siapa sahaja yang dipilih , nasib rakyat tidak akan banyak berubah. Bagi segelintir pengundi yang taksub dengan parti tertentu, golongan ini tidak ada rasionalnya lagi. Mereka memilih atas prinsip kesetiaan pada parti meskipun calon yang diletakkan oleh parti mereka, bobrok dan begitu rendah moral atau lemah kepimpinannya. Apa yang penting bagi pengundi jenis ini bukanlah faktor calon, tapi parti induk yang mewakili mereka.

Bagi pengundi lain pula mereka melihat keupayaan, kepetahan calon berpidato, status latarbelakangnya, sama ada anak tempatan atau orang luar. Budi pekertinya, pegangan agamanya, track-record perkhidmatannya pada rakyat dan parti selain kemampuan membawa pengundi ke gerbang kemajuan. Pengundi jenis ini amat minoriti bilangannya, justeru janganlah salahkan YB yang baru diplilih nanti jika selepas menang, YB berkenaan sibuk berkampung di KL menjalankan urusan businessnya, kerana majoriti pengundi masih lagi mempunyai sikap dan pemikiran separa matang , dan mengamalkan nilai politik era 50-an. Berpestalah penduduk Batu Talam, peniaga goreng pisang, rumah sewa orang kampung, gerai mee rebus, warung kopi, motel, rumah tumpangan serta kereta sewa, akan terlebih dilanggan oleh orang dari luar. Rahmat rezeki dari Allah s.w.t untuk penduduk batu Talam.

Selamat berkempen, selamat berpesta dengan wang ringgit yang bakal gugur dari langit dan inilah kesempatan anda untuk mengutip zakat , mengambil sedekah dari pembesar negara yang sebahagian besar dari mereka tidakpun pernah menjejakkan kaki ke kawasan ini. Namun, kerna terpaksa demi undi,maruah parti ku gagahkan , kurelakan jua kaki ini melangkah pergi walau terpaksa meninggalkan anak isteri, tidak mengapa kerana di sana nanti, penuh dengan putera dan puteri yang bersorak meriah di hari mengundi, pesta buat kesekian kali yang memang diidamkan oleh setiap pengundi. Selamat mengundi, undilah menggunakan kepala otak bukannya dengan menggunakan kepala lutut.

No comments: