Wednesday, January 24, 2007

KETENANGAN DAN DAMAI DIHATI


Kemuncak dari nikmat hidup yang ingin dirasai oleh setiap insan adalah ketenangan dan kedamaian hati. Sebab itu di dalam kitab Suci Al-Quran dijelaskan oleh Allah s.w.t 'hanya dengan mengingatiku(Allah s.w.t) dengan zikrullah hati-hati menjadi tenang. Begitu juga diperihalkan betapa damai dan tenangnya jiwa individu Muslim apabila memasuki Masjidil Haram dan Masjidil Nabawi.

Secara lojik mantiknya apakah punca untuk mendapatkan jiwa yang tenang?. Bagi golongan modenis, free thinker, ketenangan dan damai abadi bagi mereka apabila diri berada dalam keadaan separuh sedar. Dihipnosiskan sama ada melalui pengaruh alkohol, dadah, muzik atau seks bebas. Ketenangan bagi orang kaya, adalah apabila wangnya bertambah, ketenangan bagi seorang penjaja apabila hasil jualan hariannya menguntungkan, ketenangan bagi seorang 'ayah' apabila melihat anak-anaknya berjaya dan selamat dalam kehidupan. Ketenangan dan kebahagian seorang guru dan pensyarah apabila melihat kejayaan anak didiknya. Namun ada juga manusia yang bahagia dan tenang apabila melihat orang lain gagal, jatuh, ditimpa kesusahan. Ada juga orang atau kumpulan manusia yang hatinya cukup gembira dan merasa damai apabila berupaya menjatuhkan orang lain, mengaibkan maruah individu lain dan meruntuhkan rumah tangga orang lain.

Lain padang lain belalang, lain orang lain ragamnya. Namun hakikat ketenangan hakiki, adalah apabila kita merasa lazat dan nikmat dalam melakukan ibadat kepada Allah s.w.t. Ketenangan dan damai abadi hadir apabila kita sentiasa bercakap benar, tidak bermusuh sesama manusia, tidak menyakiti insan dan makhluk yang lain. Ketenangan jiwa dan raga apabila hati dan minda kita merdeka, apabila diri sentiasa ingat dan kasih pada Nabi s.a.w, sentiasa menginsafi dosa dan kesilapan lalu, kurang melakukan perkara yang merosakkan sentimen dan perasaan orang lain. Tidak lalai dalam tugas, tidak membuat perkara-perkara keji dan kerosakan di mukabumi, tidak mencuri dan menafikan hak orang lain. Tidak juga menindas dan menzalimi hak orang dan makluk lain semata-mata untuk kepentingan diri sendiri. Inilah damai abadi sebenar apabila kita terlalu rindukan kematian.

Tatkala hati-hati kita sayu dan menangis mendengar ayat-ayat suci Allah s.w.t. Apabila jiwa kita seolah-olah dekat dengan Rasullulah s.a.w dalam mengimbas susah payah baginda beserta sahabat yang mulia r.a, menyabung nyawa, berkorban harta dan benda demi menegakkan syiar dan syariat Islam. Inilah Damai Abadi sebenarnya, inilah ketenangan hakiki dan inilah hakikat keinsanan hati manusia yang murni lagi suci. Dapatkan kutemui damai dan ketenangan yang kucari?...

No comments: